tisdag 26 oktober 2010

Kvantitetens makt

Det snackas alltid mycket om "kvalitet före kvantitet" och sånt. Men vad gäller skrivande, vill jag faktiskt hävda motsatsen. Åtminstone funkar det så för mig.

Jag har ju skrivit tidigare om att det går trögt med skrivandet just nu, främst beroende på mitt energisugande limbo-läge mellan publicerad och refuserad, med förlag som "ligger efter i läsningen" och som aldrig ringer när de lovar. Jag skriver inte dåligt, jag skriver inte långsamt, jag skriver ingenting.

Därför har jag sedan i fredags stenhårt tillämpat mitt egenuppfunna disciplineringsverktyg, som jag har döpt till Kontometoden (jag är ju ändå civilekonom). Den går ut på att man upprättar ett slags "skrivkonto" där uttagen består av ett dagligt skrivbeting, i mitt fall 500 ord, och insättningarna de antal ord man faktiskt presterar. Differensen blir behållningen på kontot. Alltså, skriver jag mer än 500 ord en dag ligger jag plus och har råd med en dålig dag lite senare. Skriver jag ingenting alls en dag måste jag å andra sidan jobba dubbelt så hårt för att komma i kapp.

Mekaniskt och själlöst? Absolut. En aning barnsligt? Kanske det också. Men det funkar faktiskt. För mig är kvantiteten en förutsättning för kvalitet. Jag kan inte skriva bra om jag inte skriver. Genom att tvinga mig själv över puckeln av icke-skrivande kommer glädjen och suget tillbaka och det handlar inte längre om att förmå sig att börja skriva utan om att inte kunna sluta.

Så fånigt eller inte, jag är glad som en lärka med just nu 367 ord plus på kontot. Och som man brukar säga: Alla sätt är bra utom de dåliga.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar