tisdag 8 februari 2011

Världens dyraste minut

Nu har den avgjorts igen, Super Bowl. Inte bara USAs största sporthändelse utan också en klassisk arena för giganternas kamp inom TV-reklam. Men smakar det så kostar det, närmare bestämt 650 000 kr. I sekunden.

116 miljoner amerikaner tittade på matchen och enligt undersökningar gjorde mer än hälften av dom det mer för reklamen än för fotbollen. Och veckan efter fylls tidningarna av recensioner av årets utbud av reklambudskap, till och med i svenska Resumé.

Under de senaste åren har Super Bowl-fajten avgjorts inte bara på TV-arenan utan också på Youtube, Facebook och i bloggar. En av tungviktarna i år är Volkswagens mini-Darth Vader som just nu länkas hej vilt på nätet. En fantastisk film är det och ett bra exempel på en reklamverklighet i förändring. Från att försöka påverka marknaden med produktegenskaper och image i kontrollerade medier till att tillhandahålla underhållning för människor att skaffa sociala poäng på nätet med. Och förhoppningsvis få betalt i tacksamhet uttryckt i en positiv bild av varumärket.



Men min personliga Super Bowl-favorit är ändå den här. En riktig klassiker från 1995 med Nike som avsändare. Ingen stor budget, inga flashiga bildlösningar, inga 3D-effekter. Bara Dennis Hopper och en perfekt dramatisk kurva med utomjordiskt skicklig textleverans och några fotbollsklipp som enda verktyg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar