tisdag 10 maj 2011

Den perfekta skrivmusiken

Från skrivfronten finns inte så mycket nytt att rapportera just nu. Jag jobbar på, plågsamt långsamt men ändå stadigt framåt. Min strategi att skriva på morgnarna har infriats åtminstone några gånger och ett par dagar har jag till och med kunnat sitta kvar på Melvins till lunch. Det är trevligt att skriva bland folk, det känns inte riktigt lika världsfrånvänt med rörelse och bakgrundssorl närvarande. Dock, när de föräldralediga och deras kinkiga avkommor blir för många (eller när caféägarna spelar för mycket Rod Stewart) kan det vara nödvändigt med lite Spotify-avskärmning i hörlurarna.

Att skriva till musik är inte helt enkelt, i alla fall inte för mig. Allt med sång går bort direkt, det går bara inte att kreera med andras ord i skallen. Klassisk musik funkar hyfsat, en Mozart-konsert är ju aldrig fel för en gammal orkester-människa som jag, men har lite för mycket avslappningseffekt för att vara riktigt kreativitetshöjande. Därför blev jag riktigt lycklig när jag till slut hittade den perfekta spellistan för mig, nämligen kända filmteman spelade av The Royal Philarmonic Orchestra (för er som har Spotify är länken här: The Royal Philharmonic Orchestra – Greatest Film Classics

Teman från allt från Harry Potter och Pirates of the Carribean till Hajen och Dancing with wolves fungerar perfekt som en lagom anonym och ändå energifylld bubbla till skrivandet. Men War of the Worlds hoppar jag över, det där obehagliga utomjordingsstaccatot i stråkarna får mig att trycka fel på tangenterna.

Favorit nummer ett är ändå den här, huvudtemat från "Zulu" från 1964, en film om slaget vid Rorke´s Drift 1879. Jag har inte sett den och kommer förmodligen aldrig att göra det heller. Krigsfilm är inte min bästa gren, inte ens när Michael Caine är med. Men musiken är väldigt cool.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar