tisdag 26 juli 2011

Vad skulle Freud säga om detta?

Som jag nämnt i tidigare inlägg skriver jag numera på bok två. Mitt mål och absoluta ambition är att den ska vara färdig innan den första kommer ut och helst redan till nyår. Med tanke på att jag började skriva den förra 2006 och blev färdig nu kan ju det tyckas vara optimistiskt i överkant. Men jag tänker ändå försöka, mest för att hinna få ur mig något innan eventuella recensioner eventuellt krossar allt eventuellt självförtroende jag kan tänkas ha.

Därför har jag alltså gjort en plan. Den ser ut så här:


 Frågor? Tänkte väl det. Varje ruta i diagrammet motsvarar 500 ord. Det är så många ord jag måste skriva om dagen om jag ska bli klar före nyår (under förutsättning att den blir ungefär lika lång som den förra). För varje femhundring jag producerar fyller jag i en blå plupp. Den gröna pluppen representerar dagens datum och visar alltså om jag ligger före eller efter plan. Som ni ser har jag varit en duktig flicka och ligger just nu rejält många pluppar före - vilket lär behövas när alla kunder kommer tillbaka från semestern. De röda plupparna då? Ny månad förstås.

Att jag skulle lyckas hålla det här ända till nyår skulle jag se som ett fullständigt mirakel. Men det är ändå ett försök att låta den lilla organiserade delen av mig få ett övertag på den kaotiska, åtminstone för en liten tid (och den som inte tror på att jag är kaotisk får gärna ta en titt i min garderob). Och 22 000 ord före nyår är ändå bättre än noll ord före nyår. Även om jag måste ändra vartenda ett av dom senare.

Så jag fortsätter tills vidare med mina pluppar och blir barnsligt glad varje gång jag får fylla i blått. Fast Freud skulle nog säga att det är en aning analt. Jag säger att alla sätt är bra utom de dåliga.

5 kommentarer:

  1. Listor regerar! Vi VÄLTRAR oss i listor. Ja, det är jag som är besatt, men jag har värvat Mats till listklubben. Så länge jag gör dem. ;)

    SvaraRadera
  2. Japp, listor regerar och kvantitet går alltid före kvalitet. För som vi säger: utan kvantitet ingen kvalitet och kvalitet utan kvantitet går ändå inte att sälja.

    SvaraRadera
  3. Ooh, diagram! Shiny! På tal om 'alla sätt är bra' så har jag börjat dra med mig en mindre del av mitt manus när jag sitter ute och skriver för att jag ska känna att det händer något. Så bara 20 sidor i väskan och nästan alla klara känns bättre än att ha 174 sidor och bara klarat 18 av dem ...

    SvaraRadera
  4. Very clever, indeed. Jag knycker det till redigeringen tror jag.

    SvaraRadera
  5. Uppdatering? Hur går det med de blå rutorna?

    SvaraRadera