onsdag 19 oktober 2011

Författarporträtt avklarat

Jaha, nu har det gått över en vecka sen vi kom hem från New York och den där fina reseberättelsen jag hade tänkt skriva har ingen sett röken av. Det har varit lite mycket, som jag skrev tidigare så måste egenföretagare jobba ihop till ledighet innan och dom måste baske mig jobba ikapp den efter också. Dessutom så är det snart materialdag för Svensk Bokhandels vårkatalog och som debutant förväntas man där bidra med en trevlig text om sig själv. Och en trevlig bild.

Att bli fotograferad är verkligen ingen av mina favoritsysselsättningar. Men idag var det dags att möta demonerna och få det avklarat, med följande dagsprogram:

6.30 uppstigning, dusch och väckning av barn iförd mössa för att få frisyren tillräckligt platt

7.30 avfärd mot Malmö och frukostträff på Melvins med Christine och Hanna

9.00  Möte på Folkuniversitetet med passerkortsöverlämning och larmgenomgång inför skrivkursstarten på lördag

10.45 Snabb förflyttning till Åhlens City och en timmes sminkning på Make up Store under tysta böner om att inte se alltför mycket ut som en tillpiffad tant.

12.10 Plötsligt panik över tröjfärg och snabb språngmarsch till Zara för att leta efter en ny. Hittar ingen.

12.45 Kommer ut från Zara och möts av plötslig störtskur femton minuter innan planerad utomhusfotografering. Lite panik igen.

13.00 Möte med superfotograf Johan Wilén utanför Malmöhus. Han har paraply och solen tittar fram igen. Tar höstbilder i parken i en och halv timme i kortärmad ylletröja. Kallt, men tröjfärgen funkar.



14.30 Förflyttning till Café Fil de Rasoir för inomhusbilder



14.45 Klädbyte på toaletten och nya bilder ackompanjerade av undrande blickar från övriga restauranggäster som möjligen tror att jag är en kändis. Klart.

Säkert hundra bilder tog vi sammanlagt och förhoppningsvis finns det åtminstone ett par stycken där jag inte har dubbelhaka eller ser ut som en hamster. Nu får Johan fixa resten i Photoshop, enligt devisen "så länge din mamma känner igen dig så är det inte för mycket retusch."

Förresten, om jag måste göra detta fler gånger ska jag se till att lägga till en punkt på programmet. Lunch. Det var ett under att jag inte körde i diket av hungeryrsel på väg hem.

1 kommentar:

  1. För att se ut som en hamster, så är du en fint sådan :-)

    SvaraRadera