tisdag 31 januari 2012

Neej!!!


Jag är inte en kvinna av många principer, men några har jag ändå. En av dessa är att låta bli att se filmer byggda på böcker som gjort alldeles särskilt starkt intryck på mig. Som till exempel "American Psycho" av Bret Easton Ellis. Jag minns fortfarande precis när och var jag läste Americkan Psycho första gången och jag minns hur jag fullständigt golvades av det Ellis hade åstadkommit, hur obehagligt det än var att läsa. Alldeles bestämt kommer den boken vara med på listan över "litterära verk som inspirerat mig" om jag någonsin skulle få frågan.

Jag vet att filmen ska vara bra och jag tycker att Christian Bale är både duktig och snygg, det är inte det. Men jag har ändå velat ha  min Patrick Bateman ifred och därför har jag tappert vägrat att se filmen i alla dessa år. Och varit ganska nöjd med det.

Men så häromdagen gick jag in på Youtube för att kolla ett par detaljer ur Mr. Blonde-scenen i Reservoir Dogs. Borde jag inte ha gjort. I högerkanten, i kolumnen för klipp som Youtube tror att jag också skulle gilla låg den, scenen ur "American Psycho". En kort liten scen, bara några minuter, inget som egentligen skulle göra någon skillnad, inte så farligt att klicka på bara för nyfikenhets skull. Tänkte jag. Och naturligtvis kunde jag inte låta bli att titta på det där jädra klippet. Och naturligtvis var det inte alls min Patrick Bateman som stod där med regnrock och yxa och pratade om Huey Lewis and the News. Utan en helt annan galning som nu har tagit plats i min hjärna istället.

Fan också.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar