fredag 17 februari 2012

Jon Ronson, min nya idol

Ni vet den där känslan när man läser en bok och tänker: "Den här boken är skriven bara för mig. Den här författaren visste precis vilken bok jag behövde och skrev den precis som jag ville ha den." Den känslan.

"The Psychopath Test" av Jon Ronson gav mig precis den känslan. Jag hittade den av en slump på Pocket Shop och tänkte att det nog kunde vara något för mig - jag är ju lite (läs abnormt mycket)  intresserad av psykopater och annan galenskap. Jag vet inte riktigt vad genren kallas, där journalister som Michael Moore, Morgan Spurlock eller vår egen Niklas Orrenius skriver reportage tillräckligt underhållande för att slå vilken deckare som helst, men Jon Ronson hör definitivt dit.

Om någon vid något tillfälle, mot förmodan, skulle ställa mig den där djupingfrågan: "Vad skulle du säga är själva kärnan i ditt författarskap?" skulle jag förmodligen svara: "Galenskap". Mänsklig psykologi och särskilt patologisk mänsklig psykologi har alltid fascinerat mig. Precis det handlar "The Psychopath test" om och fascinerande nog brottas Jon Ronson med precis samma funderingar som jag själv har, kring saker som gränsen mellan personlighet och psykisk sjukdom och det otroliga stigmat som en psykopat-stämpel innebär.

Jag tänker inte tjata mer om vad boken handlar om utan konstaterar bara: enormt rolig, enormt intressant och enormt välskriven. Så är du det minsta intresserad av galenskap (och vem är inte det) så läs den. Själv tänker jag lägga till ett namn på  idollistan jag skrev om för ett tag sedan (i det där fullständigt obalanserade inlägget om min kärlek till Thomas Öberg). Och promt beställa dessa böcker också:


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar