fredag 27 april 2012

Releaserace i Stockholm

Vilken galen vecka jag har haft! Efter releasefesten i lördags, städningen i söndags och firandet av nybliven nioåring i måndags var det dags att fortsätta släppfirandet i huvudstaden. På tisdagsmorgonen hoppade jag och the lovely Nene Ormes på tåget norrut. Hon ägnade resan åt att slutredigera den här fantastiskt vackra boken som kommer ut i augusti:


Och jag läste den här mycket välskrivna men väldigt otäcka novellsamlingen, skriven av en fransyska som är så vansinnigt nätt och vacker att man vill klippa till henne:


Efter incheckning på vandrarhemmet The Red Boat bar det vidare till Södra Teatern och släppet av Eld, den andra delen i Mats Strandbergs och Sara Bergmark Elfgrens Engelsfors-triologi. Uppsluppen stämning, massor med folk och jag pratade med en hel radda trevliga människor som jag aldrig träffat förut och andra som var roligt att träffa igen.

Som till exempel Christina Stielli (som skrivit skilsmässoromanen "Jag älskar dig inte"), Sofia Nordin (senast utgiven med "Gå sönder, gå hel"), Fabian Göransson som tog in min novell i Utopi Magasin, serietecknarna Kim W Andersson (Alena och Love hurts), Lina Neidestam (Maran och Zelda) och Loka Kanarp (Hungerhuset) och dessutom Hanna Fahl på DN Kultur. Jo, det var verkligen en sån kväll - där alla verkade ha skrivit saker och där den vanligaste frågan var: "... och på vilket förlag ligger du?"






På onsdagen blev det lunch med förläggar-Annika på samma restaurang som när jag tecknade kontrakt för nästan precis ett år sen (ack, nostalgin!), nämligen den här:





Efter ett par timmars välbehövligt slappande på det supersöta hotellet Sven Vintappare (med hela sju rum!) var det sedan dags för eget releasemingel på förlaget. Betydligt mindre än det i lördags, men inte desto mindre mycket trevligt.

Annika och jag pratar bok och patologer

Jag signerar åt Sara Bergmark

Cato Lein, jag och min kusin Ingrid

Efter att den sista gästen lämnat Telegram vid halv tolv-tiden borde jag förmodligen ha gått till hotellet för att sova. Men det gjorde jag inte. Istället traskade jag från Gamla Stan till Mariatorget och lyssnade på när Julia Dufvenius läste högt vid det officiella midnattssläppet av Eld. Jonny från Swedish Zombie var också där (läs hans rapport här) och vi tillsammans höjde nog medelåldern en hel del bland alla tjejer i nedre tonåren som hade lyckats tjata sig till att få vara uppe sent en vanlig skoldag.

Morgonen därpå väcktes jag av meddelandet att Skalpelldansen hade recenserats i Kulturnytt i P1. Kulturnytt! Som jag alltid brukar lyssna på under lunchpromenaderna med hunden. Mycket märkligt. Men höra på det vågade jag inte. Syster fick lyssna medan jag duschade och rapportera efteråt. Men den som vill kan höra inslaget här. Sen följde jag syster till centralen och köpte en Situation Sthlm av en hemlös försäljare - med en helsida om mig i. Mycket märkligt det också.



Hela torsdagen ägnade jag sedan åt att maniskt vandra runt i City och inspektera Skalpelldansens placering i bokaffärerna. Nej, det gjorde jag faktiskt inte - jag lyckades stoppa mig själv efter bara ett par:

Akademibokhandeln Hötorget

Akademibokhandeln Mäster Samuelsgatan

SF-bokhandeln Gamla stan (det där vita suddiga längst upp)



Istället tillbringade jag dagen nedsjunken i en mjuk soffa på Waynes Coffee läsandes Dexter (mer om denna märkliga upplevelse i ett senare inlägg). Framåt kvällen hämtade jag upp författarkollegan Marcus Priftis vid Arlanda Express för vidare befordran till Pernilla Alms releasefest för relationsromanen "Alltid du". Vid det laget var jag en aning mingeltrött och att ta några bilder kom jag mig inte för. Men det fanns det å andra sidan bra många andra människor som gjorde. Bland annat här. Och jag träffade ännu fler författare och förlagsfolk och kasserade in ännu fler "Åh, den har jag hört talas om" när Skalpelldansen kom på tal. Fler än jag hade kunnat drömma om faktiskt. Och sen tog jag nattåget hem, helt överväldigad av denna fantastiska vecka och en aning tagen av det faktum att det är gjort nu.

Jag har debuterat.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar